para pembaca, terima kasih....

Sunday, January 10, 2010

oh! aku jatuh cinta lagi

salam...
mmmm macam mana yer nak mulakan cerita ni?
macam ni jer lah....
saya ibu yg masih menyusui anak kecil berusia 9 bulan...
yer saya telah berjaya menyusukan anak kedua saya lebih dari 6 bulan alhamdullilah...
tetapi, saya x pernah menyangka, x pernah terfikir yg saya akan mengalami masalah sebegini rupa... masalah susu bengkak
yer masalah SUSU BENGKAK
selama ni saya sangka hanya ibu lepas bersalin saja yg akan mengalami permasalahan ini (jahilnyer saya) rupa yer tidak saya masih berisiko mengalami nyer....
pada hari senin (4 jan) saya masih lagi berupaya ketempat kerja
bertugas seperti biasa, masih mengambil oder untuk sepanjang minggu....
spanjang waktu berkerja saya mmg mempunyai jadual mengepam susu saya sendri
selama ini saya x pernah melewat-lewat kan waktu untuk mengepam
tp, pd ari senin tersebut saya mengepam pada pukul 5 petang....
bg saya hanya lewat beberapa jam saja...
pd masa mengepam saya cuma rasa kurang selesa mungkin kerana susu terlampau banyak
pulang dari tempat kerja, saya masih melakukan kerja2 rumah seperti biasa
masih mampu untuk memasak utk keluarga...
bila jam menunjukkkan jam 9 mlm saya telah mula rasa seram sejuk, mengeletar n diserang demam panas....
en hubby telah memanggil mak siti (tukang urut) yg tinggal berhampiran untuk datang berurut...
selesai berurut saya masih lagi mengalami seram sejuk n demam panas...
keesokkan harinyer saya telah ke klinik utk mendapatkan rawatan...
sukarnyer mencari klinik yg doktor wanita bertugas
selepas menghubungi hampir 5 klinik baru lah en hubby dapat mencari doktor wanita
kami bergegas ke klinik putri d batu belah
alhamdullilah bertemu juga ngan dokto wanita
daripada dokto yg memberi rawatan, saya diterangkan risiko susu bengkak
dokto menggalak kan saya meneruskan menyusui bayi saya
dokto hanyer berpesan jika saya nampak ada cairan pekat seperti nanah barulah saya berhentikan penyusuan tp saya masih perlu mengepam susu keluar bg mengelakkan pengumpulan nanah di payudara. dokto memberikan pil tahan sakit, bengkak dan antibiotik serta mc selama 2 hari...
balik dari klinik saya tidak mampu menguruskan anak2 n kaluarga
semua tugas terpaksa diambil alih oleh en hubby....
terima kasih sayang.....
saya hanyer terbaring lesu... bila bayi kecil saya menangis ingin kan susu barula en hubby mengejutkan saya....
hari kedua x banyak beza dengan ari pertama
susu saya masih bengkak dan mengeras
saya masih lesu...
pada sebelah petang barulah saya cuba mengepam....
pedih dan sakit hanya tuhan yg tahu...
dan akhirnyer apa yg saya takutkan menjadi kenyataan...
susu saya bercampur dengan NANAH...
tuhan... saya hanya mampu manangis....
en hubby x terkata apa cuma mampu menenangkan saya yg hampir2 meraung...
petang itu ibu mertua n bapak mertua saya datang melawat
bapak telah membeli ubat2 supleamen dari keluaran HPA yg berharga kira2 rm 150
en hubby terus mencari mana2 klinik yg dokto wanita bertugas untuk malam tersebut...
malang tiada klinik yg dokto wanita bertugas pada malam itu
akhiryer en hubby membawa saya ke klinik dokto quah selepas magrib
setiba dalam bilik rawatan, selepas saya menceritakan permasalahan saya
dokto quah menggalak kan saya ke unit kecemasan di hospital ampuan rahimah
kerana menurut beliau pasti nyer di GH ader dokto wanita yg bertugas...
di hadapan dokto quah air mata saya hanya mampu mengalir...
dokto bertanyer kenapa sudak lewat mlm begini baru mencari dokto...
ohhhhh... kurasakan langit bertukar gelap dan perlahan2 menghimpit dada...
ya Allah sungguh berat dugaan mu...
setiba di unit kecemasan saya telah dilayan sama seperti pesakit yg lain...
mereka disana menghormati keputusan saya yg hanya mahu dokto wanita merawat saya
selepas mendapat dokto wanita, saya diberi surat rujukan pakar pembedahan
saya dibekalkan ubat tahan sakit dan antibiotik...
keesokkan hari nyer saya terus ke Pantai membawa surat rujukan
malang nyer Pantai tiada dokto pakar bedah wanita
kecuali saya dimasukkan ke wad barulah mereka akan menghubungi dokto pakar wanita yg sedang bercuti....
en hubby membuat keputusan untuk kembali ke hospital ampuan rahimah
saya ke pusat kesehatan harian dan dirujuk ke unit pembedahan
alhamdulliah, saya dirawat oleh dokto pakar wanita
selepas dirawat, saya digalakan meneruskan penyusuan...
cairan yg saya lihat, mungkin hanya cairan susu yg telah mengeras
nasib saya baik kerana cepat memdapatkan rawatan....
dokto pakar memberikan saya cuti selama 2 hari dan antibiotik serta tarikh temujanji pada 27 jan akan datang
sekarang saya telah makin pulih....
insyallah saya akan mula bertugas seperti biasa pada senin depan
terima kasih pada keluarga mertua yg tolong menjaga anak kecil saya waktu saya dan suami keluar mendapatkan rawatan...
pada kak liza yg sering bertanya kan kabar
x lupa pada meg yg bersusah payah...
terima kasih x terhingga pada en hubby kerana menolong menguruskan rumah dan anak2
terima kasih kerana sanggup bercuti utk merawat saya dirumah
saya sayang awak....
saya rasa saya jatuh cinta ngan awak sekali lagi.....
terima kasih yg x terhingga....

No comments: