para pembaca, terima kasih....

Thursday, May 20, 2010

kring... kring...ais krim goreng...

letak aiskrim atas roti yg telah dilembabkan
tekan dengan acuan telur kuat2
jeng..jeng.. da jadi bulat
balut ngan plastik n simpan dalam freezer satu malam
goreng dengan minyak yg panas
da siap goreng...
tuang susu cair ideal
kena potong.. potong... potong...
ais krim kat dalam still sejuk
apa lagi mamam la...

assalamualaikum... salam sejahtera. disini ingin saya kongsikan resepi yg saya copy dari ida merpati. terima kasih kak sudi kongsikan resepi yg marbeles nih... so, apa lagi kengkawan mari kite cuba buat utk santapan minum petang bersama keluarga... pasti cik abang bertambah sayang... :p

caranya :
1. skop aiskrim letak atas sekeping roti
2. ambil lagi satu roti kosong tangkup atas aiskrim tadi
3. tekankan acuan telur atas kedua2 roti tadi - kuat2 sampai roti putus jadi bulat
4. masukkan dlm plastik dan simpan dlm peti ais bahagian atas semalaman or 3 jam
5. panaskan kuali letak minyak mcm nak goreng pisang tu...
6.minyak kena betul2 panas - baru gorengkan roti tadi
7. balik2kan supaya kuning kedua2 belah
8. angkat dan hidangkan bersama2 dengan susu cair kalau suka - kalau tak makan cam tu ok jugak

1 comment:

hasbuna said...

Nak try lah. I pernah mkn masa kat Jakarta. Marvellous!
Thx for the recipe