para pembaca, terima kasih....

Sunday, December 27, 2009

resepi carot cake

salam..
ramai yg tertanyer2 resepi carot cake...
ini dia seperti yg dijanjikan...
insyallah, resepi akan di upload cuma cepat n lambat jer...
hihihihi... maklum la saya ni belum pro lagik
baru amatur, masih banyak perlu saya belajar...
resepi nih mmg marvelous... tahap gaban...
cewah...
5 star saya kasik pada resepi nih.
thank to geng Rnet

Carrot cake (suria)

- 4 eggs (separated)
- 1 1/2 cups corn oil or vegetable oil (darurat minyak masak pun boleh)
- 150g fine granulated sugar (gula halus like castor sugar) (saya kurang kan jadi 120 g)
- 150g brown sugar (saya kurang kan jadi 120 g)
- 1 1/2 cups lightly packed grated carrot (saya buat 2 cawan)

sift together250g cake flour ( darurat tepung gandum pun jadi gak)
1 teaspoon mixed spice ( rempah kek)
1 1/2 teaspoon baking soda
1 teaspoon salt
100g chop walnut (wajib ada baru sedap)(saya ganti dengan badam jer)
100 g kismis (saya tambah sendri)

Method1. in large mixing bowl beat egg yolks (use egg whisk), then add oil, sugar, carrots and mix well,add in the walnut, lastly stir in dry ingredients, mix well using wooden spatula.
2. beat egg whites until stiff and fold into cake mixture3. then bake at 180 c for 45 min (actually depend on yr oven type)

tips: bila dah masak dan cucuk dgn lidi tengok betul2, kadang2 bila cucuk tak melekat lagi tapi ada nampak berminyak pada lidi means belum masak betul, kena betul2 licin lidi tu baru masak.

frosting ( ni wajib buat baru ngam dgn cake carrot)
120g butter
250g cream cheese
120g icing sugar

beat all ingredients till light and fluffy

No comments: